Sales funnel

Een sales funnel is een proces dat potentiële klanten door een traject van bewustwording tot aankoop leidt. Het gebruiken van een goede sales funnel is een effectieve manier om jouw doelgroep te overtuigen van jouw merk.

*Ontvang nu een gratis funnel analyse om je verkoopproces te verbeteren.

Een sales funnel gebruiken is voor veel bedrijven een ideale manier om meer leads en klanten te genereren. Sales funnels zijn daarom een belangrijk onderdeel van elke effectieve marketing strategie.

Na dit artikel begrijp je wat de voordelen van een sales funnel zijn en hoe je een funnel maakt waarmee je leads in klanten omzet.

sales funnel uitleg

Inhoud van dit Artikel

Wat is een sales funnel?

Een sales funnel is een marketingterm die wordt gebruikt om de weg te beschrijven die een potentiële klant aflegt vanaf de bekendheid van een product of dienst tot de uiteindelijke aankoop. De sales funnel wordt vaak voorgesteld als een reeks stappen, die elk een ander stadium in het traject vertegenwoordigen.

De eerste fase, bekend als de bovenkant van de funnel, is waar de meeste klanten zich bewust worden van het product of de dienst. Het midden van de funnel is het punt waarop klanten zich met het product of de dienst inlaten, meestal door onderzoek of vergelijking.

De bodem van de funnel is waar klanten hun aankoop doen. Hoewel de customer journey van elke klant uniek is, kan inzicht in de sales funnel bedrijven helpen hun marketing inspanningen beter te richten en de verkoop te verhogen.

Waarom een sales funnel gebruiken?

Sales funnels gebruiken is belangrijk omdat het helpt om de customer journey van potentiële leads te verbeteren en zo meer verkopen te sluiten. 

Het stelt je ook in staat om je te richten op een gekwalificeerde lead, en de voortgang van een prospect door het salesproces te volgen.
Kort gezegd; de sales funnel begint met marketingactiviteiten die interesse wekken en leiden tot leadgeneratie en verkoop.

Creëert klanten

Het doel van de verkooptrechter is om de doelgroep van een bedrijf te nemen en een potentiële lead door een reeks stappen te leiden die er uiteindelijk toe kunnen leiden dat ze klant worden.

leadgeneratie

Naast het verwerven van een lead en een groep klanten, spoort een verkoop funnel tevreden klanten ook aan om specifieke leads door te verwijzen in het verkoopproces die voorheen mogelijk niet in de oorspronkelijke doelgroep vielen.

Verkoopproces monitoren

Organisaties worden in staat gesteld om te zien hoe goed elke stap van het verkoopproces werkt en in verschillende fases kunnen bij sturen waar nodig. Dit zorgt voor een efficiënt gebruik van tijd en verkoopmiddelen. Door de gewenste klantprofiel door de sales funnel te duwen, ontstaat nuttige feedback.

Focus

De focus van het bedrijf op een specifieke groep prospects wordt vernauwd met marketing methodes. Dit maakt het gemakkelijker om een potentiële klant te bereiken en om te zetten in klanten wanneer ze de onderkant van de funnel bereiken.

Wat is het doel van een sales funnel?

De primaire doel met een sales funnel is om een potentiële klant van de ene fase naar de andere te brengen totdat ze overtuigd zijn van je aanbod en klaar zijn om klant te worden. Heb je je ooit afgevraagd welke reis je klanten doormaken voordat ze uiteindelijk een aankoop doen bij je bedrijf?

Klantreis

Met een funnel breng je de customer journey of met andere woorden klantreis in kaart en alle controlepunten in beeld waarop je klanten met jouw merk zullen communiceren voordat ze klaar zijn om een aankoop te doen.

Om van je huidige verkoopstrategie een succes te maken, moet je sales funnel van topkwaliteit zijn.

verkoop journey

Voordelen van een sales funnel

Het gebruiken van een sales funnel heeft veel voordelen en kan je helpen je verkoop en conversies te stimuleren. De top 3 voordelen zijn:

Meer Sales met marketing automation

Het meest voor de hand liggende voordeel van salesfunnels is dat ze kunnen leiden tot meer verkopen. Door in elke fase van het verkoopproces waardevolle inhoud en aanbiedingen te bieden, kunnen bedrijven prospects met marketing en sales campagnes aanmoedigen om actie te ondernemen en dichter bij een aankoop te komen.

 

Customer lifetime value

Een ander voordeel van een salesfunnel is dat ze de customer lifetime value kunnen helpen verbeteren. Door prospects te voeden en relevante aanbiedingen te doen op jouw website gedurende het hele kooptraject, kunnen bedrijven vertrouwen en geloofwaardigheid opbouwen bij leads. Dit kan weer leiden tot meer terugkerende kopers.

upselling en cross-selling

Funnels bieden bedrijven ook meer mogelijkheden voor upselling en cross-selling. Door leads te segmenteren in verschillende groepen op basis van hun interesses en behoeften, kunnen bedrijven gerichte aanbiedingen doen aan een prospect die eerder worden geaccepteerd. Dit kan leiden tot hogere orderwaarden en meer omzet per klant.  

sales funnel
sales funnel
winst

Welke stappen zijn er in een sales funnel?

Je primaire doel met je sales funnel is om potentiële leads van de ene fase naar de andere te brengen totdat ze klaar zijn om te kopen. De sales funnel bestaat uit 4 hoofdfasen:

Eerste fase: Bewustwording

In deze fase worden potentiële klanten bewust gemaakt van jouw product of dienst. Soms gebeurt dit wanneer iemand bezig is iets te kopen, maar zich dan bedenkt en niets koopt.

Dit gebeurt minder vaak als je de juiste sales funnel op zijn plaats hebt.

Tweede fase: Interesse

Potentiële klanten of prospects zijn geïnteresseerd in jouw product of dienst. Je klant doorloopt een fase in jouw sales funnel. Dat wordt customer journey genoemd.

Derde fase: Beslissing

Jouw leads en prospects beslissen of ze jouw product of dienst zullen kopen. Met e mail marketing en een online marketing funnel heb je een lead magnet dat prospects in terugkerende klanten vormt.

Laatste fase: Aankoop

Klanten kopen jouw product of dienst. Marketing en sales hebben hun eerste doel bereikt.

traditionele sales funnel
nike funnel ad
aida model

Wat is de customer journey?

Customer journey oftewel klantreis is het pad dat een potentiële klant aflegt vanaf het moment dat hij voor het eerst over jouw product of merk ziet of hoort, tot het moment dat hij het product koopt.

In het bijzonder is het de bedoeling dat je een ideale customer journey en klantbeleving creëert om je uiteindelijke doelen te bereiken. Een succesvolle sales funnel heeft een visuele weergave van verschillende fases waarin je van bestaande klanten een terugkerende klant kunt maken voor jouw bedrijf.

Afhankelijk van je marketingstrategie kan de klantreis heel eenvoudig zijn of juist vrij complex. Hier is een voorbeeld…

customer journey

sales funnel

Hulp nodig met funnels maken?

Sales funnel maken

Het maken van een sales funnel zou eigenlijk een vrij eenvoudig concept moeten zijn. Maak een lijst van potentiële klanten, en beperk die lijst dan tot de prospects die het waarschijnlijkst bij je zullen kopen.

In de praktijk kan het maken van een verkoop funnel wat ingewikkelder zijn. Er zijn enkele factoren waarmee je rekening moet houden, namelijk van het eerste contact met potentiële klanten tot de follow-up van de prospect nadat de verkoop voltooid is. Je crm systeem kun je vaak eenvoudig koppelen aan je sales funnel om zo het proces te vermakelijken.

Kort gezegd; om een goede sales funnel te laten bestaan, heb je eerst prospects nodig die door die sales pipeline kunnen gaan. Zodra je die leads binnen hebt, kun je gedrag en betrokkenheid volgen met behulp van leadscores om te bepalen waar ze zich in de funnel bevinden.

salesfunnel voorbeeld

In 6 stappen sales funnels maken

Hier zijn 6 stappen om je te helpen wanneer je een sales funnel maakt;

1. Identificeer je klant

De eerste uitdaging die je moet overwinnen, is hoe je een potentiele klant in de eerste plaats in jouw funnel kunt krijgen. Bedenk wie je doelgroep is en hoe je prospect jouw product zal vinden. Maak een buyer persona’s en vind kanalen waar je de juiste doelgroep kunt bereiken.

2. Bouw een landingspagina

Een landingspagina is waarschijnlijk de eerste keer dat potentiële klanten je bedrijf leren kennen. Als ze op een advertentie klikken, zich aanmelden voor een webinar, organisch via een seo check of een e-boek downloaden, gaan ze naar een bestemmingspagina.

Die pagina moet duidelijk aangeven wie je bent als bedrijf en wat je unieke voordelen zijn.

 

Lead formulier

En, belangrijker nog, zorg ervoor dat de landingspagina een formulier heeft waarop potentiële klanten hun informatie kunnen invoeren. Je wilt hun email vastleggen zodat je email marketing kunt inzetten om met potentiële klanten kunt blijven communiceren.

3. lead magnet

Hier is het deel waar je iets aan je prospects moet geven in ruil voor hun e mails. Een lead magnet, zoals een e-book of whitepaper, is een effectieve manier om iets waardevols op uw bestemmingspagina aan te bieden.

4. opbouwen van een relatie

Op dit punt gaan jouw prospects van de Awareness-fase naar de Interest-fase. En omdat je al hun e-mailadressen van met een lead magnet hebt verkregen, kun je een starten met e mails versturen om in de volgende fase van de marketing funnel jouw product of dienst aan te bieden.

5. Upsell

Naarmate een prospect in de beslissingsfase komen, wil je alles bieden aan je lead in je marketingcampagnes, zodat de lead in de richting van een aankoopbeslissing wordt geduwd. Dit kan een product demo, verlengde gratis proefperiode of speciale korting zijn.

6. Ga door met het verbeteren van je funnel

In de actiefase krijg je nieuwe klanten of hoor je waarom een aantal prospects niet geïnteresseerd zijn in een aankoop. Houd in ieder geval de communicatie gaande met je klant.

Richt je voor nieuwe klanten op product educatie, betrokkenheid en retentie. Voor nieuwe leads die geen aankoop hebben gedaan, kun je via e-mail contact mee houden en van waardevolle informatie voorzien.

marketing funnel maken

Sales funnel voorbeeld

Stel je voor dat je een e-commercebedrijf hebt dat kleding verkoopt. Je weet dat je doelgroep veel op Facebook hangt en dat je doelgroep mannen en vrouwen tussen de 25 en 65 jaar zijn.

Social media advertenties

Een fantastische Facebook-advertentie voer je uit die verkeer naar een bestemmingspagina leidt. Op de pagina vraag je je prospect om zich aan te melden voor je e-maillijst in ruil voor een leadmagneet. 

Nu heb je leads in plaats van prospects. Ze bewegen door de funnel.

E-mailmarketing

De komende weken verstuur je inhoud naar de e mailadres van je abonnees om ze te informeren over nieuwe kleding, om ontwerpinspiratie te delen en om consumenten te helpen erachter te komen wat de laatste trends zijn.

Aan het einde van je e-mail campagne bied je een kortingsbon van 10 procent op de volledige eerste bestelling van elke klant. Knallen! Je verkoopt je kleding assortiment als een gek. 

Proces herhalen

Vervolgens voeg je diezelfde klanten toe aan een nieuwe e-maillijst. Je begint het proces opnieuw, maar met een andere inhoud.

Geef ze ideeën en informatie, adviseer ze hoe ze voor hun kleding moeten zorgen en stel winacties voor als cadeau. Je vraagt je leads om terug te komen voor meer. Zo krijg je veel terugkerende klanten.

AIDA

Attention

Je hebt een Facebook-advertentie gemaakt om mensen naar je website te leiden (pun intended).

Interest

Je biedt iets van waarde in ruil voor lead capture.

Desire

Je inhoud informeert je publiek en bereidt hen voor op een aankoop.

Action

Je biedt een kortingsbon aan die jouw leads niet kunnen weerstaan ​​en begint vervolgens opnieuw met marketing om de retentie te vergroten.

Hoe een sales funnel optimaliseren?

Wanneer we een sales funnel maken en optimaliseren heb je als eerst een goed plan nodig. Vervolgens is het optimaliseren ervan iets waar je regelmatig mee bezig zou moeten zijn. 

Als je eenmaal begrijpt hoe verschillende fases in een sales funnel werken, moet je hem blijven verbeteren door te experimenteren om elke fase effectiever te maken.

Hieronder ENKELE MANIEREN OM JE OP WEG TE HELPEN.

google funnel
sales training girl
ab testing

1. specifieke inhoud.

Als je je sales funnel voor het eerst opzet, zul je waarschijnlijk algemene inhoud maken die op veel mensen gericht is. Dit is niet zo effectief als gerichte inhoud maken voor elke pagina of voor elke potentiële klant.

2. Experimenteer met strategieen.

Je hoeft niet steeds dezelfde strategieën te gebruiken die werken. Je kunt ook nieuwe proberen. Probeer om te adverteren op andere platformen of te netwerken via LinkedIn.

Door nieuwe dingen uit te proberen kun je zien of ze misschien beter werken dan wat je nu doet. Als dat zo is, kun je er meer middelen aan besteden.

3. A/B testen

A/B testen is een manier om uit te zoeken wat beter werkt, door twee versies van iets te testen.

Stel je voor dat je een landingspagina hebt die het goed doet, maar waarvan je denkt dat hij het beter zou kunnen doen. Maak in dat geval gewoon een nieuwe versie van de landingspagina en kijk of die beter werkt.

Testen wat werkt

Zo test je hoe goed het werkt door te zien hoeveel mensen naar elke pagina gaan. Als de nieuwe beter werkt is dat geweldig! 

netflix funnel
jory

Ga next level met je bedrijf

Het verschil tussen marketing funnels en sales funnels

Er zijn twee soorten funnels die binnen de klantreis bestaan: de marketing funnel en de sales funnel. De marketing funnel richt zich op het genereren van leads via verschillende marketingactiviteiten, zoals content marketing, sociale media campagnes, e-mail marketing, enz. Zodra deze leads gegenereerd zijn, worden ze geleid door de sales funnel om ze verder te uiteindelijk in betalende klanten om te zetten.

 

De marketing funnel

Een goed werkende marketing funnel wekt de interesse van een potentiële klant in jouw merk en begeleidt hen vanaf hun eerste interactie tot het punt waarop ze enige interesse hebben. Aan het einde van de marketing funnel begint de sales funnel. 

De marketing funnel helpt ook bij het genereren en koesteren van leads. Zodra de prospect op de hoogte is van je merk, verlaten ze de marketing funnel en gaan ze de salesfunnel in.

De sales funnel

Met een sales funnel kun je een lead verder op het klantentraject brengen. zodra leads langs verschillende fases gaan en in de beslissingsfase komen, moeten ze meer gedetailleerde informatie over je product of dienst krijgen om in het verkoopproces een aankoopbeslissing te kunnen nemen.


Samengevat

Elk heeft zijn unieke reiskaart in de sales pipeline die de voortgang van een potentiële klant schetst. Marketing bouwt de interesse op en de onderkant van de funnel markeert de bovenkant van de sales funnel.

Daardoor wordt met funnel marketing aangedreven op marketingactiviteiten die bewustzijn weet te genereren om in de praktijk productvraag te creëren.

Veel bedrijven voegen deze functies echter samen hun online marketing strategie en het wordt steeds zo steeds moeilijker om een marketingstrategie van sales strategie te onderscheiden.

Als gevolg hiervan is er een vage lijn ontstaan tussen de activiteiten van een sales funnel en een marketing funnel.

sales funnels

Conclusie

Het creëren en optimaliseren van een sales funnel kost tijd, maar het is de enige manier om te overleven in een concurrerende markt. Neem de tijd om een sales machine op te bouwen die vertegenwoordigt wat je bezoekers willen.

optimaal groeien