AI

Google’s Search Generative Experience (Google SGE)

Wat is het en welke effecten heeft het op zoekmachine optimalisatie?
February 5, 2025
Leestijd
5 minuten

De marketing wereld staat nooit stil

Google blijft haar zoekmachine updaten en dit keer lijkt er ook weer een grote verandering aan te komen.

Bijna iedereen praat erover: “De Google Search Generative Experience (SGE)”, een revolutionaire nieuwe technologie die de manier waarop jij zoekmachineoptimalisatie doet fundamenteel gaat veranderen. In dit artikel bespreken we wat SGE is, hoe het werkt en wat er precies gaat veranderen voor SEO-experts.

Wat is Google Search Generative Experience (SGE)?

De nieuwe Search Generative Experience (SGE), is een innovatief zoekalgoritme dat artificial intelligence (AI) gebruikt om betere zoekresultaten te genereren. Je krijgt een uitgebreid antwoord op waar je naar zoekt.

In tegenstelling tot traditionele zoekresultaten die enkel links, afbeeldingen, soms een featured snippet en titels tonen, gaat SGE verder door samenvattingen, afbeeldingen, video’s en andere elementen te presenteren. Het resultaat hiervan is een rijkere en meer interactieve zoekresultatenpagina die een gebruiker in staat stelt om nog sneller en efficiënter relevante informatie te vinden.

Google SGE: Een nieuwe update voor jouw zoekervaring

De toekomstige introductie gaat voor een enorme verschuiving zorgen in de manier waarop jij een zoekopdracht uitvoert en hoe Google haar zoekresultaten presenteert. Zoals genoemd voegt Google er van allerlei extra informatie aan toe.

AI-gebaseerde samenvattingen en snapshots

De generatieve ai begrijpt de zoekintentie van een gebruiker beter. SGE gaat samenvattingen van relevante webpagina’s genereren, waardoor gebruikers direct antwoord krijgen en de kern van informatie sneller kunnen scannen zonder dat ze de volledige pagina hoeven te lezen. Deze resultaten komen bovenaan in de lay-out van de pagina te staan. Dit is als vervanging van featured snippets en rich snippets.

marketing automation

Geavanceerde zoekfilters

Google’s SGE brengt de mogelijkheid je zoekopdrachten nog verder te verfijnen op basis van datum, auteur, content type, bron en andere criteria.

Een conversational mode

Met deze modus kan je vervolgvragen stellen waardoor er een soort heen en weer communicatie ontstaat.

Een hele verandering ten opzichte van de manier waarop Google nu huidige zoekresultaten presenteert dus.

zoekmachine optimalisatie mkb

Waarom Google kiest voor Search Generative Experience (SGE)

Google houdt zich continu bezig met het ontwikkelen van de manier waarop hun zoekmachine werkt. Ze geven aan dat ze de zoek interface steeds nuttiger en toegankelijker willen maken, SGE is daar een volgende stap in.

Kunstmatige intelligentie verandert de zoekresultaten

Met de nieuwe manier van zoeken krijg jij als gebruiker relevantere antwoorden op je vragen. Met de nieuwe Search Generative Experience (SGE) creëert Google een soort gepersonaliseerde interactieve zoekervaring, wat positief is voor de gebruikerservaring (User Experience).

Voorbeeld van hoe SGE werkt. AI genereert een samenvatting als antwoord op een vraag

De effecten van SGE: Website eigenaren en SEO's pas op!

Natuurlijk zijn er gevolgen van de implementatie van de Search Generative Experience (SGE)

Impact voor website-eigenaren

Als je je aanpast aan de nieuwe SGE werkelijkheid, dan ga je dit terugzien in je SEO-resultaten en dus het verkeer naar jouw website.

Blijf dus goede en waardevolle content creëren en focus je op het creëren van de beste gebruiksvriendelijkheid. Door dit te doen sta jij straks bovenaan op de zoekresultaat pagina.

Impact op organische zoekresultaten

Voor nu is het nog onduidelijk hoe jij ervoor kan zorgen dat het AI gegenereerde antwoord van jouw website afkomt. Hoe SGE ingericht lijkt te gaan worden, betekent wel dat gebruikers vaker op Google zelf blijven in plaats van dat ze op jouw website terechtkomen. Hoog ranken wordt dus nog belangrijker en dit vergt dus een hele andere manier van SEO.


Het is wel duidelijk dat de kwaliteit van content nog belangrijker wordt. Zorg dus dat jouw website geoptimaliseerd is qua relevantie en kwaliteit van content (geef antwoord op vragen rondom een onderwerp) en op technisch gebied. Een contentstrategie is dus zeker nodig.


Structured data neemt ook een steeds belangrijkere rol in. SGE gebruikt gestructureerde data om informatie te begrijpen. Meta-tags, schema.org-markeringen en andere gestructureerde data-element worden steeds belangrijker.

Google Search Labs logo

Wanneer gaat Google live met SGE?

De Google Search Generative Experience (SGE), is een Google Labs experiment dat in 2023 klaar had moeten zijn. De waarheid is echter dat het experiment verlengt is. De verlenging betekend dat het nog een tijd zal duren voordat SGE beschikbaar wordt voor de gemiddelde gebruiker.

Google Labs (of search labs) is een initiatief van Google om nieuwe functionaliteiten en experimenten te testen en optimaliseren voordat ze live gaan. Geïnteresseerde gebruikers kunnen deelnemen aan deze tests. Naast het SGE-project werken ze ook aan het leveren van code tips in de zoekmachine en aan een manier om je zoekopdracht direct in Google Sheets te zetten.

Google Search Labs logo

Waarom is SGE nog niet live?

Maar Microsoft heeft het al wel voor elkaar gekregen om ChatGPT in Bing te integreren. De reden dat Google hun generatieve AI nog niet uitgerold hebben zijn:

  • De betrouwbaarheid is nog te laag. Generatieve ai genereert nu nog antwoorden die niet altijd kloppen. Dit fenomeen wordt ook wel "Hallucinating" genoemd.
  • De LLM's die nu op de markt zijn, kun je niet gebruiken als information retrieval systeem, omdat je dan het model opnieuw moet trainen.
  • Er is nog onvoldoende succes geboekt met de SGE AI.

Wanneer kan ik Google SGE zelf testen?Google search labs gebruikt de SGE omgeving nu om nieuwe functies te testen. Momenteel kun je in Nederland de Google SGE nog niet testen, in ieder geval niet zonder een VPN. Hier staat meer informatie over in welke landen je het wel kan testen. Het is sowieso nog niet beschikbaar voor het grote publiek. Google gebruikt blogs andere online kanalen om updates te delen.

De toekomst van zoekmachine optimalisatie: Kunstmatige intelligentie wordt de norm

AI ontwikkelt zich in sneltrein vaart, dus het kan zo maar eens zijn dat het hele landschap er volgend jaar weer heel anders uitziet. Nu Bing chat en ander AI-oplossingen al uitgerold zijn, zal de ontwikkeling alleen nog maar verder in een stroomversnelling raken. Je moet dus continu op de hoogte blijven van veranderingen op de markt.

Hulp of advies nodig over SGE of zoekmachine optimalisatie?

Als Growth Agency is Optimaal Groeien gespecialiseerd in het bedrijven helpen met groeien door onze expertise in marketing, sales en branding. De nieuwe Google Search Generative Experience (SGE) is dus een ontwikkeling die we op de voet blijven volgen. Als groeipartner zorgen wij ervoor dat we jouw website optimaliseren voor deze en ander toekomstige updates. Neem contact met ons op voor een vrijblijvend adviesgesprek om te bespreken hoe wij jou kunnen helpen met het behalen van jouw groeidoelstellingen.

Wees voorbereid op een toekomst met AI

De wereld van zoekmachineoptimalisatie gaat flink veranderen in de toekomst. SGE is daar maar één onderdeel van. Waardevolle content, een geoptimaliseerde website en aanpassingen aan nieuwe AI-technologieën wordt steeds belangrijker om effectief SEO te kunnen blijven doen. Het is dus zaak dat je op de hoogte blijft, zodat je weet wat je moet verwachten.

Vragen en antwoorden

Duidelijke oplossingen voor jouw uitdagingen

Hoe helpen jullie mijn team om meer deals te closen?

Wij starten met salestrainingen en het verbeteren van je salesprocessen. Denk aan effectieve opvolging van leads, sterkere offertes en technieken die jouw team helpen om beter te presteren.

Wat maakt jullie aanpak uniek?

Onze kracht ligt in een geïntegreerde aanpak: wij combineren branding, marketing en sales om duurzame groei te realiseren. Daarbij beginnen we met het versterken van jouw sales, zodat alle strategieën direct bijdragen aan meer omzet.

Werken jullie alleen met langdurige contracten?

Nee, we bieden flexibele mogelijkheden. Afhankelijk van jouw doelen kun je kiezen voor losse pakketten of een volledige groeistrategie op lange termijn.

Hoe meten jullie de resultaten?

We werken met duidelijke KPI’s en regelmatige rapportages. Zo krijg je inzicht in leads, conversies en omzet, en sturen we campagnes bij om maximale impact te behalen.

Kan ik jullie inzetten voor alleen leadgeneratie?

Ja, wij bieden ook losse diensten zoals leadgeneratie of specifieke marketingcampagnes. Toch raden we onze geïntegreerde aanpak aan om het meeste uit je investering te halen.

Hoe ziet het proces eruit als we starten?

We beginnen met een intake en analyse van jouw huidige processen. Vervolgens richten we ons op salesoptimalisatie en bouwen we verder met branding, marketing en campagnes.

Voor welke bedrijven zijn jullie diensten geschikt?

Wij werken voornamelijk met B2B-bedrijven die willen groeien, zoals scale-ups, bedrijven die vastlopen in groei of ondernemers die hun sales willen verbeteren.

Hoe snel kan ik resultaat verwachten?

Dat hangt af van jouw doelen en onze samenwerking. Salesoptimalisaties kunnen al binnen enkele weken effect hebben, terwijl branding en marketing strategische groei op langere termijn bieden.